در سامانه‌های ابری، مدیریت حساب کاربری به مدیران و کاربران این امکان را می‌دهد تا نظارت دقیقی بر فعالیت‌های صورت گرفته داشته باشند. در ژئوباکس، برای انجام تنظیمات مربوط به حساب کاربری، کافیست بر روی نام کاربری (کادر قرمز رنگ) در نوار ابزار کلیک کنید تا پنجره‌ای باز شود. گزینه 1View Profile امکان مدیریت حساب کاربری را فراهم می‌کند.

user accountmanagement

با کلیک کردن بر روی گزینه View Profile، صفحه‌ای مطابق با تصویر زیر باز می‌شود. در این صفحه، می‌توان به اطلاعات مختلف دسترسی پیدا کرد، از جمله مدیریت نشست1، میزان استفاده2، لاگ‌ها3، تاریخچه لاگین4، احراز هویت دو مرحله ای5و همچنین بخش تنظیمات اطلاعات کاربر6. در ادامه هر کدام از این قسمت ها را بررسی خواهیم کرد.

profile details admin

مدیریت نشست ها

با کلیک بر روی 1Sessions، صفحه ای مطابق با تصویر زیر باز می شود. هر بار که کاربر وارد سامانه می‌شود، یک نشست جدید ایجاد و به آن یک شناسه یکتا اختصاص داده می‌شود تا از سایر نشست‌ها متمایز گردد. در طی مدت زمان نشست، اطلاعات مربوط به کاربر برای مدت زمان مشخصی ذخیره می‌شود و پس از اتمام این مدت، نشست به‌طور خودکار منقضی می‌شود.

admin sessions

میزان استفاده

با کلیک بر روی 2Usage، صفحه ای مطابق با تصویر زیر باز می شود. پایش استفاده از سامانه در ژئوباکس به فرآیند نظارت و تحلیل مستمر بر رفتار کاربران و عملکرد سامانه گفته می‌شود. در این فرآیند، اطلاعاتی مانند مصرف حافظه، فرآیندهای اجراشده و سایر شاخص‌های عملکرد جمع‌آوری و بررسی می‌شوند. پایش استفاده از سامانه در ژئوباکس از دو جهت بررسی می‌شود، از جهت مدیریت کاربران که در این بخش، مدیران می‌توانند میزان مصرف هر یک از کاربران را تعریف کرده و برای هر کدام سقف معینی تعیین کنند و از جهت کاربران عادی که کاربران با استفاده از این بخش می‌توانند میزان مصرف خود را رصد کرده و آن را مدیریت کنند. علاوه بر این، پایش مستمر می‌تواند به تخصیص بهینه منابع و ارتقای تجربه کاربری کمک کند.

admin usage

لاگ ها

با کلیک بر روی 3Logs، صفحه ای مطابق با تصویر زیر باز می شود. لاگ‌ها به سوابق و گزارش‌هایی اطلاق می‌شود که اطلاعات مختلفی در مورد فعالیت‌ها و رویدادهای رخ داده در سیستم را ثبت می‌کنند. این اطلاعات می‌توانند شامل جزئیاتی مانند فعالیت های کاربر، تلاش‌های ناموفق برای ورود به سیستم و دیگر رویدادهای مهم باشند. لاگ ها به مدیران سیستم این امکان را می دهد که رفتار کاربران عادی را در سامانه پیگیری کنند.

admin logs

تاریخچه لاگین

با کلیک بر روی 4Login History، صفحه ای مطابق با تصویر زیر باز می شود. تاریخچه لاگین به سوابق ورود و خروج کاربران به سامانه اشاره دارد. این تاریخچه معمولاً شامل زمان دقیق ورود، وضعیت اتصال، IP کاربر، نوع دستگاه و مرورگر  آن است. ثبت تاریخچه لاگین به مدیران سیستم این امکان را می‌دهد که فعالیت‌های کاربران را پیگیری کنند.

احراز هویت دو مرحله ای

با کلیک بر روی 5Enable 2FA، پنجره ای مطابق با تصویر زیر باز می شود. احراز هویت دو مرحله‌ای (2FA) یک روش امنیتی است که برای تقویت فرآیند ورود به سیستم در سامانه ها استفاده می‌شود. در این روش، علاوه بر وارد کردن رمز عبور، کاربر باید مرحله دوم احراز هویت را نیز طی کند. مرحله دوم در سامانه ژئوباکس از طریق اسکن یک کد QR صورت میگیرد. برای احراز هویت دو مرحله‌ای که نیاز به اسکن کد QR دارد، کاربر با استفاده از اپلیکیشن‌های احراز هویت مانند Google Authenticator کد QR مخصوص خود را اسکن می‌کند. این کد QR حاوی اطلاعاتی است که اپلیکیشن احراز هویت نیاز دارد تا ارتباط امن با سرور برقرار کند. پس از اسکن کد، اپلیکیشن یک کد به‌طور خودکار تولید می‌کند که هر چند ثانیه تغییر می‌کند. کاربر لازم است کد دریافتی را در کادری که در تصویر زیر نمایش داده شده است وارد نماید.

admin 2fa

دیدگاه خود را ثبت نمایید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *