Convex Hull یا پوسته محدب، مینیمم پلیگون محدبی است که تمامی عوارض یک لایه را در خود جای میدهد. به عبارت دیگر الگوریتم Convex Hull، مجموعهای از نقاط داده شده را بررسی کرده و مرز محدب کمینهای را پیدا میکند که تمام این عوارض را در داخل خود جای میدهد.
کاربردها:
- در کاربردهایی مانند شبیهسازی پراکندگی و رشد، پوسته محدب (Convex Hull) به درک بهتر محدودیتها و مرزهای نواحی کمک میکند.
- این ابزار برای تعیین محدودهای که یک مجموعه از نقاط را پوشش دهد، مفید است. همچنین، میتواند در تحلیلهای فضایی برای محدود کردن یا تمرکز بر نواحی خاص مورد استفاده قرار گیرد.
- در تحلیلهای مدلسازی فضا، پوسته محدب (Convex Hull) میتواند بهعنوان ابزاری برای شبیهسازی فضای اشغالشده توسط مجموعهای از ویژگیها (مانند درختان، ساختمانها یا مناطق جغرافیایی) به کار رود.

برای مثال، شهرداری منطقه 2 تهران نقاطی را با GPS برداشت کرده و به دنبال تعیین محدودهای است که تمام این نقاط را در بر بگیرد. همانطور که در تصویر بالا مشاهده میشود، پلیگون سبز رنگ، مینیمم محدوده محدبی است که تمامی نقاط (آیکنهای مثلثی) را شامل میشود.

برای اجرای این ابزار، ابتدا مطابق با تصویر بالا، از کمبوباکس layer، لایه نقطهای مورد نظر را انتخاب کرده و سپس با کلیک بر روی دکمه Run، پوسته محدب ترسیم میشود. این پلیگون را میتوان به لایههای موجود اضافه کرد. برای این کار، مطابق با تصویر بالا، با انتخاب گزینه Save As، پنجرهای باز میشود که در آن باید گزینه Save as Layer را انتخاب کرده و لایه جدید به لایههای قبلی اضافه گردد.
نکته: این الگوریتم به طور خاص برای مجموعهای از نقاط طراحی شده است و عوارض خطی و پلیگونی، به طور مستقیم وارد الگوریتم Convex Hull نمیشوند، اما با تبدیل آنها به مجموعهای از نقاط مرزی، میتوان از این الگوریتم برای پیدا کردن پوسته محدب استفاده کرد.