ابزار Proximity، یک نقشه فاصلهای از یک لایه رستر میسازد که در آن، مقدار فاصله هر پیکسل تا نزدیکترین پیکسل موجود در همان لایه نشان داده میشود. در ادامه، هریک از ورودیهای این ابزار را بررسی خواهیم کرد.

- Input Raster: انتخاب لایه رستری مورد نظر
- Output Raster Name: تعیین نام فایل خروجی
- Distance Units: انتخاب واحد اندازهگیری
- Burn Value: تخصیص مقدار ثابت به عنوان مقدار هدف
- NoData Value: تخصیص مقدار پیکسل به نواحی NoData
نکته1: در لایههای رستری، مقدار NoData به عددی گفته میشود که نشاندهنده نبود داده یا داده نامعتبر در یک پیکسل است. پیکسلهایی که مقدار NoData دارند، اطلاعاتی مانند ارتفاع، دما، پوشش گیاهی یا سایر پارامترها برای آنها ثبت نشده یا قابل تفسیر نیستند. این مقدار معمولاً از سایر مقادیر داده متمایز بوده و در پردازشهای تحلیلی نادیده گرفته میشود.
نکته2: Burn Value مقداری است که به عنوان مقدار هدف (Target Value) برای تعیین پیکسلهای مرجع در نظر گرفته میشود. یعنی پیکسلهایی که مقدارشان برابر با این Burn Value است، مبدا محاسبه فاصله (فاصله صفر) به شمار میروند و فاصله سایر پیکسلها از این نقاط اندازهگیری میشود. برای مثال، اگر Burn Value برابر ۱ باشد، تمام پیکسلهایی که مقدارشان ۱ است به عنوان نقاط شروع محاسبه فاصله در نظر گرفته میشوند.
برای مثال، فرض کنید میخواهیم از لایههای پارکها و بزرگراههای تهران نقشهی فاصله (Distance Map یا Proximity Map) بسازیم. پس از وارد کردن ورودیهای مورد نظر و اجرای ابزار، نقشهای مطابق شکل زیر تولید میشود. همانطور که مشاهده میکنید، پیکسلهای نزدیک به بزرگراهها مقادیر کوچک (نزدیک به صفر) و پیکسلهای دورتر مقادیر بزرگتر میگیرند.

نکته: از این ابزار برای تحلیل دسترسی، مکانیابی بهینه و مطالعات حریمگذاری کاربرد دارند.